Nak Memasak? - PANATIA SAINS PERTANIAN SMKBBSL tani, pertanian, sp
PANATIA SAINS PERTANIAN SMKBBSL
 
Picture
tom yam, pertanian, smkbbsl, sg long, sp
Secara tidak sengaja, terfikir dalam minda. Hujung minggu ni nak masak apa yer... Tomyam, Ikan keli goreng, pucuk ketereh, pucuk ubi, nak masak laksa, nak masak cendawan goreng, kangkung goreng belacan,waaa macam sedap jer semuanya tu.. tapi bahan-bahan tu nak beli mana yer. lalalala tak perlu pergi pasar kalo nak beli barang-barang yang sepatutnya kita boleh dapat segar dari ladang dan dengan harga yang lebih berbaloi.. Di mana yer.... apa lagi kalo bukan di SMKBBSL.. beruntungnya menjadi  guru di sekolah ni.. baik mari kita lihat apa yang ada


sayur-sayuran
1. kangkung
2. sawi
3. kailan
4. kobis bunga
5. cili
6. keladi
7. bendi
8. timun


herba
1. tongkat ali
2. kacip fatimah
3. ginseng
4. misai kucing
5. telunjuk langit
6. lengkuas
7. halia
8. serai
9. limau
10. bunga kantan


buah-buahan
1. mangga
2. betik
3. pisang
4. dragon fruit
5. jambu
6. belimbing
7. jagung


tumbuhan yang sering di buat ulam
1.pegaga
2. pucuk ubi
3. pucuk ketereh
4. pucuk tenggek burung
5. daun pudina
6. daun kesum
7. pucuk mengkudu
8. pucuk pokok salam


ternakan
1. ikan keli
2. arnab
3. kambing
4. ayam


ha macam-macam ada di sekolah ni.... 


kebiasaannya, cikgu-cikgu akan membuat tempahan awal kepada cikgu bahador atau cikgu mazlan. katanya, hasil dari sekolah lebih terjamin, tidak menggunakan racun kimia, segar, tak perlu nak singgah kedai, harga pun berbaloi-baloi. kalo beli dari pasar banyak kadungan kimia, kengkadang sudah layu. penat nak beratur membayar. kalo di sekolah akan ada kelab usahawan yang akan pergi  dari meja ke meja untuk menanyakan tempahan. secara tidak langsung sebenarnya cikgu-cikgu ni telahpun menunjukkan sokongan atas usaha yang kami lakukan. terima kasih kepada semua guru yang meyumbang tenaga, wang ringgit dan sebaginya. tidak lupa juga kepada pengetua smkbbsl. tanpa sokongan padu dari beliau maka tidak merasalah menikmati sumber alam yang segar ini. 
kepada cikgu yang masih tidak berkesempatan untuk menempah harap banyak-banyak bersabar yer. insyaalah ada rezeki dapat la nanti.

mungkin satu hari nanti kita mampu untuk mengadakan jamuan hasil dari titik peluh semua warga smkbbsl. amin...


haa dah ada idea ker nak masak apa nanti?



Leave a Reply.


    Picture

    Penulis

    En. Mohd Mazlan Bin Ismail



    Archives

    August 2010
    July 2010
    May 2010
    March 2010
    February 2010
    January 2010



    SHARE YOUR BLOG LINK HERE

    Pautan



sp, pertanian, smkbbsl