tani, pertanian, sp
PANATIA SAINS PERTANIAN SMKBBSL
 
Picture
Bawang dan pisau ? Pasti semua dapur di rumah ada bawang kan, tak kira la bawang merah ke, bawang putih ke, bawang kecik ke atau bawang besar. mungkin rumah orang bujang je yang takder bawang ni. hehehe.
Ni bukan nak tulis saja2 tau, post ni ada la berkaitan pasal bawang jugak.  Petang tadi kira2 dalam pukul 4.00 la ada sorang mamat ketuk pintu rumah, katanye dari persatuan pengguna air. Dia datang nak test air dari paip rumah la. Mamat tu mintak la segelas air paip dalam cawan jernih nak wat ujikaji la ni. Alamak kantoi lak rumah xder gelas jernis, "bro isi dalam mug boley x?"

Boley je bang, katenyer la. mamat tu pun kuarkan sebotol bahan kimia dalam bekas kecik macam botol eye moisture pastu ditiskan la dalam mug tadi. Korang tau apa jd dengan air tadi tu?
terus bertukar warna jadi warna air karat.
Picture
Aik magic ape pulak mamat ni buat petang2 ni. isk2. Pastu mamat tu pon xplain la. katenyer:-
Perubahan warna air tadi terjadi keran kandungan klorin dalam air paip yang dibekalkan kepada kita adalah tinggi. sebab tu la jadi kaler tu. so  sebab tu jugak la banyak penyakit terjadi sekarang ni. Mana ada oang kat bndar yangtidak makan atau minum guna air selain dari air yang di bekalkan oleh syabas kan. haaa so pandangan kalian.

Betul ker kandungan klorin dalam air paip kita skrg ni di tahap yang membimbangkan. kalo betul la macam mana kita nak menghindarkan dari minum air tersebut? Poning2 kita nak cari air yang betul2 suci lagi menyucikan ni. Dah la kebanyakan sayuran yang kita beli ada bahan kimia, tambah pulak dengan air klorin ni, bertambah cepat la kita terkena penyakit.
Opps lupa nak xplain lak sal gambar kat atas tu, air dalm mug tu asalnya dah bertukar warna jadi perang macam air karat tapi lepas jer dimasukkan potongan bawang sikit demi sedikit air tu bertukar jadi jernih. mamat tu bagitau la pulak, katanyer bahan kimia tadi dah meresap masuk ke dalam bawang tadi. Aik kalo betul la boley jadi macam tu, maksudnye masa kita tanak nasi perkara yang sama berlaku la yek. Aduiiiiiiiii.......... poning memikirkanyer. Habis tu kita nak minum air aper je ?
Air sungai?     --------  dah lama tercemar.
Air hujan?      -------- kadang2 je hujan turun kat bandar ni. Bila dah turun, hujan asid la pulak, X sama macam air hujan kat kampung.
Air Laut?        --------  banyak Natrium la pulak,
Air mata air? -------- tanah pun xder macm mane nak korek telaga nak cari punca mata air.
Air bukit?       -------- Iye mgkin ini lah satu2nya air yang masih suci di bandar ni. Patut la ramai orang yang sanggup berenti di tepi higway Lekas semata2 untuk menadah air.

tEmpaT aIr BukiT
Ni la tempat kebayakan oarang ramai tadah air bukit.
Picture
CEndawan di SMKBBSL
Kebanyakan sayuran di pasaran  mengandungi racun, tapi sayur di sekolah 100% bebas kandungan racun. cendawan  jugak xpernah disembur racun. Tapi adakah cendawan di pasaran luar mengandungi RACUN?

 


Comments

guest
08/13/2009 16:44


January 25th, 2006
ILMU: Kepentingan Air
Posted by masitahikhsan in Food and Drink

Tubuh kita mengandungi lebih kurang 70% air.
Mutu air yang kita minum mempengaruhi mutu air yang terkandung di dalam tubuh kita.

Tubuh kita mengandungi sel-sel. Begitu juga dengan bakteria

Kehilangan air mengakibatkan kita kehilangan tahap tenaga

Tanpa air, darah
tidak dapat mengalir, oksigen dan khasiat-khasiat tidak dapat diangkut,
sisa-sisa kumuhan tidak dapat disingkirkan dan organ badan tidak dapat
berfungsi dengan lancar.

Jikalau klorin membunuh bakteria, apakah yang anda jangkakan kesan klorin keatas sel-sel tubuh kita ?

Hasil kajian
menghubungkan produk sampingan klorin dan pengklorinan kepada kanser
pundi kencing, hati, perut, rectum dan usus termasuklah penyakit
jantung, atherosclerosis ( pengerasan saluran darah ), anemia (
kekurangan sel darah merah ), tekanan darah tinggi dan reaksi alahan.

Ianya juga menyebabkan kerosakan kepada kulit dan rambut.

Hanya terdapat satu jawapan - singkirkan klorin daripada air minuman & makanan.

Penyakit bawaan
air seperti Taun, Demam Kepialu, Hepatitis Berjangkit,Radang Perut dan
Usus, Radang Membran Mata, penyakit-penyakit berkaitan cirit-birit,
keracunan kulit, kanser dan ulser.

Tanda utama kekurangan air adalah seperti pening kepala, kesukaran untuk tidur, keletihan, dan kurang daya kepekaan.

Oleh yang
demikian, kita perlu minum air yang sihat dan berkualiti tanpa
dipengaruhi barangan tercemar, jika tidak ia hanya akan memburukkan
lagi keadaan.

Nota/fakta :

Klorin digunakan
hampir di seluruh dunia untuk merawat air minuman yang dibekalkan
kepada awam kerana kesan toksiknya ke atan bakteria. Merbahaya dan
lain-lain kuman bawaan air yang boleh meyebabkan penyakit. Tetapi
terdapat bukti saintifik yang semakin berkembang yang menunjukan bahawa
klorin di dakam air. Minuman mungkin boleh menyebabkan kesan jangka
panjang yang lebih buruk daripada kesan yang
cuba di halang dengan penggunaannya. Kesan-kesan ini mungkin disebabkan
oleh pengambilan secara terus atau penyerapan melalui kulit. Kajian
saintifik telah menggabungkan produk sampingan klorin dan pengklorinan
kepada kanser organ utama, penyakit jantung dan kesan-kesan sebagainya
yang disebut di atas.

Terdapat juga
bukti yang menunjukan kesan kemusnahan klorin terhadap protein di dalam
tubuh dan kesan buruk kepada kulit dan rambut. Kehadiran klorin dalam
air boleh juga menyebabkan pembentukan kloramin didalam air yang boleh
menyebabkan masalah rasa dan bau .

“semenjak
kehadiran klorin didalam semula bekalan air minuman diwajibkan oleh
peraturan oihak kesihatan awam., ianya terpulanglah kepada setian
individu untuk menyingkirnya dilokasi penggunaan di rumah dan
kediaman.“
Dr. Riddle, Ph. D.

# Doktor mengatakan
pengambilan air cukup penting kerana tubuh kehilangan air setiap minit.
Melalui pernafasan saja, kita kehilangan hampir dua cawan air sehari.#

Reply
12/07/2010 14:10

Hepatitis is a problem that is really de care, but treatment helpful can be to the person's if detected early!

Reply



Leave a Reply


sp, pertanian, smkbbsl